TV-produktion - OTW

                    

Redan när Michael Thunander fick reda på att han fått praktikplatsen på produktionsbolaget OTW, som gör sportprogram till Canal +, fanns idén om ett projektarbete. Nu har den idén blivit verklighet. Han ska få följa en allsvensk fotbollsspelare i några dagar och göra ett inslag om denne som ska sändas i Canal + den 24 maj.

Vad är det du ska göra?
- Jag ska, tillsammans med en fotograf, agera inslagsproducent och reporter. Vi ska följa en allsvensk fotbollsspelare, som jag inte kan avslöja än, i några dagar. Komma denne lite djupare in på skinnet. Det kommer finnas en viss dokumentärkänsla i det. Vi ville ha en vass spelare som är aktuell och som samtidigt gör sig bra i TV, vilket vi tror vi har hittat.

Vad kommer du att lära dig?
- Allt ifrån hur man gör ett inslag, får in dramaturgin till hur man klipper ihop det. Det finns så mycket saker runt omkring. Man behöver ha ett bra samarbete med reportern och fotografen och vi behöver också vara synkade så att vi vet ungefär hur vi vill ha inslaget redan innan vi börjar filma det. Det blir någon form av tv-journalistik.


Starta upp klubbkvällar - Gasin Livsstilsmagasin

                    

Rebecka Jonsson, Hanna Johansson, Emelie Mårtensson och Elvy Noun gör sitt projekt åt livsstilsmagasinet Gasin och ska hjälpa dem att nå en yngre målgrupp.

Vad ska ni göra?

- Vi ska starta Klubb Gasin i Värnamo. Det är ett event som kommer vara en gång i månaden i form av exempelvis after work och kommer hållas i olika lokaler varje gång. Det kommer finnas buffé, dj och underhållning och målgruppen är 18-30 år. På det här sättet ska en yngre målgrupp lockas till att läsa Gasin som ju är en gratistidning. Varje event kommer vara anpassade efter årstiden och den första kvällen som är den 17 juni kommer kallas Summer Event. Det vi står för är marknadsföringsmaterial, aktivitetsplan och grafisk profil. Vi ger arrangörerna idéer, och de genomför dem kan man säga.

Vad kan ni lära er av projektet?

- Vi får lära oss att starta upp ett event från start och inser därmed omfattningen av ett sånt projekt. Det är också nyttigt att få använda de kunskaper vi fått genom utbildningen i verkligen livet. Att samarbeta med uppdragsgivaren och inom projektgruppen är också en bra erfarenhet.

Vad har ni för mål med projektarbetet?

- Vi vill at minst 225 personer kommer på första klubbkvällen och att det blir en lyckad kväll. Sen vill vi också på sikt att de här kvällarna gör läskretsen för tidningen större.


Läsarundersökning - Jönköpings Studentkår

                   

Emil Nordström, Joakim Lindberg och Jimmy Kleeman åtog sig ett av de projektarbeten som Högskolan erbjöd och gör därför sitt projekt åt Jönköpings Studentkår.

Vad är det ni gör?

- Vi ska utvärdera studentkårens nyhetsbrev genom en läsarundersökning. De har ingen aning om vad folk tycker om nyhetsbrevet och om de ens läser det. Det är deras viktigaste kommunikationskanal och de vill veta vilka potentiella förändringar man kan göra.

Vad kan ni lära er av projektet?

- Vi kan lära oss mycket om enkäter och hur man kan använda sådana. Vi kan också dra lärdomar om hur nyhetsbrev fungerar och hur man bör använda dem. Vi kommer säkert komma i kontakt med nyhetsbrev i vårt framtida arbete då vi alla går organisationskommunikationsinriktningen. Det är också en bra erfarenhet att arbeta på det här sättet med ett riktigt projekt.

Vad vill ni uppnå för att känna er nöjda efter projektarbetet?

- Vi vill få ett resultat som studentkåren sedan kan använda sig av för att utvärdera sitt nyhetsbrev. Den som skriver nyhetsbrevet ska helt enkelt veta vad folk egentligen tycker om det. Vi vill också nå vårat mål på att nå 5 % av alla studenter på Högskolan i Jönköping.  


Omprofilering - Strazz

Sandra Levén och Linda Lundström ska under sitt projektarbete göra en omprofilering av butiken Strazz i Jönköping, som också är uppdragsgivaren. De ska bland annat arbeta fram en ny hemsida och göra trycksaker.

Hur fick ni det projektet?
- Sandra har i över två år arbetat extra vid behov i butiken och kan butikens behov mycket väl. Därför la hon fram ett förslag till butikschefen på hur man kan omprofilera sig och uppdatera diverse trycksaker. Hon fick bra respons och det var bara att köra på med relativt fria händer vad gäller idéer på hur man kan marknadsföra sig.

Vad tror ni att ni kan lära er av projektet? Vilka blir största utmaningarna?
- Vi kommer att utveckla de kunskaper vi redan har, speciellt vad gäller webbdesign och trycksaksproduktion. Vi kommer även att lära oss mycket om marknadsföring vad gäller klädbutiker. De största utmaningarna blir framförallt att få allt att fungera med webben då ingen av oss arbetat med webbdesign på ett par år. Men även att komma fram till en bra designlösning på alla delprojekt som både butikschefen och vi är nöjda med. Då smaken kan variera otroligt mellan olika personer kan det lätt bli så att vi måste producera något som de på Strazz älskar men som vi inte alls tycker ser bra ut.

Vad vill ni uppnå för att vara nöjda när projektet är över?
- Självklart vill vi uppnå betyget VG men för att vi skall vara jättenöjda vill vi ha utvecklat våra kunskaper ytterligare inom både trycksaksproduktion, webbdesign, text och bild. Vi vill självfallet att vår kund skall vara lika nöjd som oss samt att våra idéer för butiken lönar sig enligt vårt mål.


SommarSalongen - PS Communication

                   

Tove Asplund gör sitt projektarbete för Stockholmsföretaget PS Communication. Hon fick sitt projektarbete genom sin praktikplats och blev erbjuden projektet just för sina förkunskaper om företaget. Hon är också en av få som gör projektarbetet på egen hand.
Vad är det du ska göra?
- Jag ska koordinera en invigningsmarknad på SommarSalongen. SommarSalongen är ett stort evenemang som kommer äga rum i Ulriksdals slottspark mellan 11 juni - 12 september. Invigningsmarknaden pågår mellan 11-20 juni.

 Vad tror du att du kan lära av projektet?
- Jag hoppas och tror att jag kommer att utveckla min organisatoriska sida och bli bättre på att koordinera. Jag kommer även att få lära mig "lite om mycket", det vill säga att det är många områden som samarbetar kring detta så vi lär av varandra. Dessutom hoppas jag lära mig hur man bibehåller en god kundrelation.
- Största utmaningen blir att sälja in projektet, dels då det är ett helt nytt koncept och sen har jag ju ingen direkt säljerfarenhet att komma med.

Hur är det att jobba ensam?
- Det är en utmaning men samtidigt har jag många kompetenta kollegor att hämta hjälp och råd av.
Det är klart att man går miste om lite av gruppkänslan man skulle fått annars men samtidigt lär man sig mycket om hur det fungerar i "verkligheten", man får en klar insyn i arbetslivet och lär sig stå på egna ben.


Marknadsföringskampanj - Gruppi

Sophie Billing och Rebecca Herslöf gör sitt projektarbete i Stockholm åt ett företag som arbetar inom lite nya områden. De fick sitt projektarbete genom Sophies praktikplats.

Vad är det ni ska göra under projektarbetet?

- Vi kommer både planera och genomföra en marknadsföringskampanj åt det Stockholmsbaserade företaget Gruppi. Företaget arbetar inom en ny tjänstekategori i Sverige, nämligen webben, där man erbjuder produkter och tjänster från lokala företag till rabatterade priser.
Företaget är nystartat och inne i en expansionsfas, där målet för vår marknadsföringskampanj är att hjälpa dem med den processen. Kampanjen kommer vara uppdelad i tre marknadsföringsaktiviteter av olika natur och genom dessa vill vi skapa uppmärksamhet och PR för företaget, öka medlemsantalet samt trafiken till webbsidan.   

Vad tror ni att ni kan lära er av projektet? Vilka blir största utmaningarna?

- Största utmaningen har varit den interna kommunikationen mellan oss och företaget. För oss har det varit svårt att komma in som en extern arbetsgrupp där vårt arbete har störts och/ eller hindrats av faktorer som ligger långt utanför vår makt.
- Lärdomarna från projektet kommer däremot bli många och de flesta av dessa kommer givetvis handla om kommunikation, gränsätning, avtal och risker. Vi kommer också läsa oss hur man planerar sin tid och hur den tidsplaneringen sällan fungerar i verkligheten. Sen måste vi även nämna det faktum att man lär sig otroligt mycket bara av att göra ett projekt med en verklig beställare och som genomförs mer än enbart i teorin.

Vad vill ni uppnå för att vara nöjda när projektet är över?
- Vi vill självfallet uppnå målen vi satt upp för projektet samt att företaget ska vara nöjda med vårt arbete, vilket vi ser som den främsta framgångsfaktorn i ett lyckat projekt. Ett annan målsättning för oss vara även att vi skulle ha roligt under projektets gång och att vi skulle få med oss lärdomar, kunskap och erfarenhet vi kan använda oss av i framtiden.


Marknadsföra quiz åt A6 - Kompago

                   

Jens Pettersson, Veronica Thorvaldsson och Sumana Landqvist fick sitt projektarbete genom att Veronica gjorde praktik för uppdragsgivaren Kompago.

Vad är det ni gör för projektarbete?

- Vi marknadsför en tävling som A6 håller i och som riktar sig främst till skolungdomar. Det var ett projekt som Kompago inte riktigt hade tid med och därför passade det bra att vi åtog oss det. Tävlingen är ett quiz där man kan vinna en avslutningsfest värd 10 000 kronor och vi marknadsför den genom flyers, affischer och på skolor. Vi har också använt oss mycket av facebook.

Vilka lärdomar kan ni få ut av projektet?

- Att planera och genomföra ett projekt framförallt, men också att hålla kontakten med uppdragsgivaren. Vi har också lärt oss mycket om hur man ska tänka vid marknadsföring. Vi har dessutom insett hur svårt det är att få folks uppmärksamhet på facebook.

Vad vill ni uppnå för att bli nöjda med erat projektarbete?

- Vi vill få så många som möjligt att svara på quizet. I julas hade A6 en liknande tävling, och vi har haft som mål att slå antalet svar de fick in då. Det målet har vi redan uppnått och quizet ligger uppe i ytterligare några dagar, så A6 är hittills väldigt nöjda med vår insats.


ANMÄLAN!

Alla ni som vill komma på PMC den 3 juni och se alla montrar, mingla och ta del av buffén får ICKE glömma att anmäla sig. Sista dagen för detta är imorgon 25 maj.

Anmälan fylls i här: http://www.hlk.hj.se/doc/8628

Kom dit och gör kvällen oförglömlig!


Event på Elmia - Finnvedens Bil

                   

Marlene Tandrup och Magdalena Hellman gör sitt projektarbete åt Finnvedens Bil och ska hjälpa dem att anordna ett kundevent på Elmia Lastbil 2010 i augusti.

Vad är det ni ska göra?

- Vi ska som sagt anordna ett kundevent åt Finnvedens bil. Uppgiften går inte bara ut på att genomföra eventet, utan också att planera det med allt vad det innebär, samt att skriva och skicka ut inbjudningar till Finnvedens Bils befintliga kunder. Finnvedens Bil kommer inte vara på mässan som enskilt företag, utan kommer att samarbeta med Renault Nordic i deras monter.

Vad tror ni att ni kan lära er av projektet och vad blir största utmaningen?

- I första hand har vi blivit bättre på de uppgifter vi genomfört - det vill säga planering och inbjudningar. Deltagandet i mässan kommer nog också bli otroligt lärorikt och roligt. Vi har också lärt oss mycket om planering överhuvudtaget och ingen av oss var speciellt bra på att lägga upp en budget innan projektarbetet startade. Därför kommer vi vara bättre förberedda nästa gång vi får tillfälle att lägga upp en.

- Utmaningen ligger i att genomföra eventet så att Finnvedens Bil får maximalt med fördelar under mässan, utan att vi går emot Renaults riktlinjer för montern. Det kommer bli svårt att synas som enskild återförsäljare.

 Vad vill ni uppnå för att vara nöjda när projektet är över?

 - Vi blir nöjda om kunderna blir tillräckligt nyfikna tack vare våra inbjudningar för att komma på eventet och om eventet i sig uppskattas av kunderna. Riktigt nöjda blir vi om eventet uppfyller vårt mål att stärka Finnvedens Bils kundrelationer och förstärka dess image. Förhoppningsvis leder det också till att transportbilsförsäljningen på Finnvedens Bil ökar. Det skulle också kännas väldigt tillfredsställande om Finnvedens Bils ledningsgrupp blir nöjda med vår insats.


Varumärkesplattform - Essoell

                    

Stina Hallman är en av få som både gör sitt projektarbete ensam och på annan ort. Hon kommer befinna sig i Göteborg under hela projekt för att arbeta bland annat med varumärkesbyggande tillsammans med sin uppdragsgivare Essoell Reklambyrå.

Vad är det du ska göra?

- Tillsammans med Essoell bygger jag en varumärkesplattform åt DCOS, ett företag som säljer driv- och styrrutiner till tryckpressar. Samtidigt ska jag ju också dokumentera hela processen i min projektrapport, så det blir lite dubbelt jobb.
DCOS vill ha hjälp med att kommunicera sitt företag och dess värderingar till omvärlden, och det är det vi ska försöka hjälpa dem med. Vi har nu träffat kunden ett par gånger för att utreda vad företaget står för, och omvandlar all fakta vi fått till kärnvärden, varumärkeslöfte, önskvärd position osv.

Vad tror du att du kan lära dig av projektet?

- Jag var här på Essoell under min praktik också, och fick då arbeta som copywriter. Nu under projektet blir det mer inriktat på varumärkesbyggande vilket jag tycker är lärorikt. Det känns som jag nu förstår boken Brand Management för första gången, haha.

Vilka fördelar respektive nackdelar finns det med att göra projektarbetet själv?

- Det bästa med att jobba själv är att jag inte jobbar med andra studenter. Inget ont om studenter, men det känns nyttigt att få ta del av kollegornas kunskaper. De vet vad de gör och de har gjort det länge. Jag undviker många teoretiska frågetecken genom att vara kvar på Essoell.
- Sämst är tidsbristen. Just nu är det lite svårt att leverera varumärkesplattformen till kunden innan projektdeadline. De två har nämligen olika datum.


Nytt webbkoncept - Rydheims Tryckeri AB

                   

Viktor Norberg, Erik Forsberg, Anders Katz och Robin Ahlgren tog hjälp av två av gruppmedlemmarnas praktikplats när de valde projektarbete. Det blev då Jönköpingsföretaget Rydheims Tryckeri som blev uppdragsgivare och gruppen kommer arbeta huvudsakligen med företagets webbplats.

Vad är det ni ska göra?

- Vi ska arbeta fram ett nytt webbkoncept för företaget där vi bland annat ska ge dem support för webbplatsens publiceringsverktyg och ge dem en ny webbplats. Vi ska också göra några trycksaker som marknadsför hemsidan och en flyer som kommer gå ut till studenter .

Har ni fått några riktlinjer från uppdragsgivaren?

- Deras mål är att webbplatsen ska spegla företagets värderingar. De vill att den ska vara användarvänlig och informativ. Eftersom Erik och Robin gjorde sin praktik där har gruppen redan bra kännedom om företaget och känner dem väl vilket är en fördel när vi ska utforma webbplatsen.

- Det här är ett skarpt projekt, vilket innebär att företaget kommer använda allt vi gör under projektet. Så det är viktigt för oss att de blir nöjda.

Vad tror ni att ni kan lära er av projektet?

- Utbildningen vi går innehåller ingen webbkunskap, så vi ser det här som en utmaning och en chans att bredda oss. Det är också en bra erfarenhet att planera och strukturera upp ett projekt.


MKV-Kompetens

                  

Camilla Nilsson, Elin Johansson, Elin Jarl, Emma Gyllensvaan och Camilla Boman har valt att vara sina egna uppdragsgivare för projektarbetet och kommer också starta ett eget företag. De tänker dessutom inte sluta med projektet den 3 juni som sina klasskamrater, utan kommer fortsätta arbetet även i framtiden.

Vad är det ni ska göra?

- Vi ska starta en förmedling för MKV-studenter där företag i Jönköpingsregionen inom vår bransch kan lägga ut mindre och större uppdrag som ska göras åt dessa. Dessa uppdrag kan sedan studenterna åta sig och därmed få arbetslivserfarenhet, knyta kontakter och få bra meriter till sina CV:n.

Varför har ni valt att göra just det här som projektarbete?

- Den utbildning vi går ger breda kunskaper, men är relativt teoretisk. Praktiken är den möjlighet vi har till att få testa det vi lärt oss rent praktiskt. Därför tycker vi att det här är en bra chans för studenterna att få större erfarenhet, och med erfarenhet finns större chans till jobb efter utbildningen. Givetvis är det också en chans för studenterna att få praktikplatser eller kanske sommarjobb.

Vilka lärdomar kan ni få ut av projektet?

- Att starta och driva ett företag är den största erfarenheten. Sen kommer vi få bra kontakter för framtiden. Det är ju som sagt ett projekt som inte tar slut för att projektarbetet tar slut, utan det kommer fortsätta som ett riktigt företag även i framtiden. Så det blir verkligen en merit för oss och vi ser det litegrann som ett extrajobb.


Företagsprofil - A&F Statistics AB

                 

Felix Hall, Linus Norberg, Ellinor Salsborn och Josefin Solheim ska göra sitt projektarbete för företaget A&F Statistics AB som arbetar inom sociala verksamheter så som socialvård. Gruppen har fått flera uppgifter som innebär att de måste lära känna uppdragsgivaren och dess värderingar.

Vad är det ni ska göra?

- Huvuduppgiften i projektet är att ta fram ett nytt namn till företaget och att skapa en ny logotyp. Sedan ska vi också göra en grafisk manual som kommer ingå i en kommunikationsstrategi. Det är den strategin som kommer bli den fysiska produkt vi kan överlämna till företaget efter projektets slut.

Vilka lärdomar hoppas ni få ut av projektet?

- Att samarbeta med en klient på det här viset är något vi inte gjort förut, så det kommer bli lärorikt. Projektet i sig är också en bra erfarenhet där vi måste planera in möten och kommunicera med uppdragsgivaren. Vi kommer också arbeta en hel del över inriktningsgränserna då vi har personer från samtliga - PR, organisationskommunikation och medieproduktion – så då får vi chans att bredda våra kunskaper samtidigt som vi kan utveckla de vi redan har.

Vad ska ni uppnå för att bli nöjda med projektet?

- Vi hoppas givetvis att de använder sig av det namn och den logotyp vi tagit fram, och att de får användning av kommunikationsstrategin med den grafiska manualen.


Hälsans dag - Studenthälsan

                  

För andra året i rad arrangeras Hälsans dag som ett projektarbete av MKV-studenter, och i år är det Manuela Markovic, Anna Sohlberg och Charlotte Bengtsson som ska göra studenterna på Högskolan i Jönköping mer medvetna om sin egen hälsa.

Vad är egentligen Hälsans dag?

- Det är en utställningsmässa där olika företag får chansen att ställa ut montrar för att marknadsföra sig själva. Som eventets namn tyder på är hela dagen inriktad på hälsa och vi kommer bland annat få dit företag inom gym, hudvård och tandvård till utställningen. Studenterna kommer också kunna klippa sig för bra priser, så det är inte bara inre hälsa som står på programmet, utan också yttre. Eventet äger rum den 6 oktober.

Vad har ni för mål med projektet och vad kan ni lära er?

- Målet är att höja statusen på eventet så att fler vet vad det är och att erbjuda fler moment än tidigare år. Vi vill också att deltagarna känner sig mer delaktiga och inte bara går runt och tittar.

- Det vi kommer lära oss av det här projektet är att driva och genomföra något på riktigt och att anordna ett event. Att ta kontakt med företag är också en bra erfarenhet att ta med sig, och sen är det ju ingen nackdel att vi själva lär oss att må bra.

Erat projektarbete tar slut först i oktober, hur känns det att ha slutmålet så långt fram i tiden?

- Tanken är ju att allting ska vara planerat och klart den 3 juni när utställningen är, så vi jobbar egentligen efter samma tidsschema som de andra grupperna. Men självklart är det en fördel att boka företag så pass tidigt som vi kan göra nu. Nackdelen kan ju vara att man drar ner lite på tempot eftersom eventet ligger så långt bort, men det tror vi inte kommer vara något problem för oss.


Releasekampanj musik - Despotz Records

                 

Hur är det att göra sitt projektarbete ensam och långt bort ifrån alla vänner och klasskamrater? Marina Miraglia gör sitt projekt för skivbolaget Despotz Records i Stockholm och ska dokumentera och analysera en skivrelease för ett band, hittills okänt för allmänheten.

Hur kommer det sig att du fick det här projektarbetet?

- Jag har ju gjort min praktik här på skivbolaget och därmed varit med under hela planeringen för det här skivsläppet för bandet O´Spada, därför gav de mig ett projekt som går ut på att jag ska dokumentera hela evenemanget. Därefter ska jag analysera och ge förslag på vad man kan göra bättre i framtiden.

Du gör projektet ensam och långt ifrån vännerna i Jönköping, hur känns det?

- Det är väldigt utmanande att göra det ensam och det är viktigt att ha mycket disciplin. Samtidigt finns det ju absolut inget som stör mig, jag kan fokusera helt på det arbete jag ska göra. Man lär sig också att ta ansvar och man har ingen annan att skylla på om det går snett, och det är något jag ser som positivt. Däremot kan det vara svårt att hitta motivation och inspiration varje dag och man får ju inte den gruppkänsla man får om man är fler. Och stödet från vännerna betyder ju också mycket såklart.

Vad kan du lära dig av det här projektet?

- Jag är väldigt musikintresserad och nu får jag chansen att se hur ett skivbolag fungerar. Det är också roligt att följa hela processen över hur man promotar ett relativt okänt band. Sen kommer det givetvis bli en erfarenhet att arbeta i projektform.


Marknadsundersökning - Försvarsmakten Eksjö garnison

                  

I sommar försvinner värnplikten i Sverige och försvarsmakten måste då marknadsföra sig bättre för att locka folk till de militära utbildningarna. Erik Ekman och Rasmus Månsson kommer under projektarbetet jobba med just detta för Eksjö garnison.

Vad är det ni ska göra?

- Vi ska hitta rätt målgrupp för en enhet som heter ING 2 och är ett ingenjörsregemente som riktar in sig på fältarbete. Detta ska vi göra genom att skicka ut enkäter till elever på bygg- och fordonsprogrammen på gymnasieskolor i närområdet då det är dessa som förmodligen ligger närmast till hands att vara intresserade. Utifrån resultaten på enkätundersökningen kommer förhoppningsvis regementet ha bättre koll på hur de ska rikta sin marknadsföring.

Vad kan ni lära er av det här projektet?

- Att vara involverade i ett projekt är väl den största erfarenheten vi kommer få ut av det. Det är också lärorikt att på ett sånt här sätt hitta en målgrupp. Sen är det faktiskt väldigt intressant att se hur arbetet fungerar inom det militära. Det är kul att ha ett projekt med lite ”krut” i, haha.

Vad vill ni uppnå för att bli nöjda?

- Vi ser ju gärna att regementet tar fram en marknadsföringsplan utifrån de resultat vi får fram och att vi känner att vi varit delaktiga. De har varit helt nollställda på marknadsföring tidigare, så vi hoppas vi kan öppna deras ögon litegrann åtminstone.


Maratonsändning - Radio K

                  

24 timmars maratonsändning i radio med temat nostalgi, men också få fler lyssnare till studentradioföreningen Radio K. Det är huvudmålen för det projektarbete som David Wahlström, Tobias Liedholm, Sofie Gyllensten, Annica Lennartsson och Pontus Carlsson arbetar med just nu. Vi i PMC-gruppen tyckte det lät som en rolig idé och ville veta mer.

Vad är det ni ska göra?

- Vi ska som sagt göra en 24 timmars radiosändning där vi har temat nostalgi. Under dygnet kommer vi också ta upp 18 mindre underteman som exempelvis film,  musik, bortglömda kändisar och insparken. Det kommer vara minst två av oss i studion hela tiden och alla kommer höras i radio någon gång under dygnet. Målet är ju att göra det till ett event och kanske till och med få folk att komma och titta. Sen är ju en del av projektarbetet också att få fler att lyssna på Radio K. Så vi ska marknadsföra föreningen och promota de program de gör.

Ni är fyra stycken från medieproduktionsinriktningen, och så Pontus som går PR. Hur delar ni upp arbetet?

- Pontus kommer ju få arbeta mer just med marknadsföringen av Radio K och våran sändning. Sen kommer han givetvis höras i radio också. Vi andra kommer spela in inslag och arbeta mer med själva sändningen.

Vad tror ni att ni kan lära er från det här projektarbetet?

- Vi fyra som går medieproduktionsinriktningen vill framförallt utveckla det vi redan lärt oss och också göra det hela till ett event.

- Jag vill få mer kunskap i att arbeta med sociala medier som exempelvis Facebook och att nå ut till människor på nya sätt. Sen kommer vi givetvis arbeta med mer traditionell marknadsföring också, säger Pontus.


Informationsfilmer och folder - Rydheims Tryckeri

                   

Patrik Lindh, Anmari Susa, Izabelle Andersson och Sandra Brolin gör just nu ett projektarbete som i princip är två projekt i ett. De ska nämligen göra informationsfilmer och en informationsfolder till Jönköpingsföretaget Rydheims Tryckeri.

Vilka idéer har ni för projektet?

- Vi ska presentera företaget via medier de inte använt sig av så mycket tidigare. Det är framförallt filmerna som är det nya för dem. Vi ska göra en film som kommer kunna rulla i deras entré, en som ska kunna visas i en monter på olika mässor och en som ska skickas ut till företagets kunder. Foldern vi gör ska kunna användas som fodral till utskicksfilmen och ska innehålla ungefär samma information som den.

Hur fick ni det här projektet?

- Patrik kontaktade Rydheims tryckeri för ett bra tag sedan just för att de inte använt sig så mycket av filmer för att marknadsföra sig. Vi skickade in lite idéer vi hade och de nappade. Det kommer bli väldigt lärorikt att arbeta för en beställare. Man måste kunna använda sin kreativitet men ändå uppfylla de mål som företaget har.

Vilka mål har ni för projektarbetet?

- Först och främst vill vi ha en nöjd uppdragsgivare. Sen vill vi utveckla de kunskaper vi har sedan tidigare, men också få helt nya under arbetets gång. Vi satsar givetvis också på att vinna priser för våran monter på utställningen (PMC). Vi tänker försöka vara originella och tänka utanför den beryktade boxen.


Anmälan till PMC

Anmälan till PMC den 3 juni ligger nu uppe på http://www.hlk.hj.se/doc/8628. Fyll i uppgifterna, det tar bara några sekunder. Sista anmälningsdag är 25 maj så se till att inte vänta för länge om ni vill se vad KV08 gjort för projektarbeten. Under kvällen kommer det också bjudas på en plockbuffé och massa mingel med folk från branschen.

För er i KV08 krävs ingen anmälan då det är ni som ska redovisa under kvällen. Ni är redan medräknade och ni kommer givetvis också få ta del av buffén. Vi vill dock att ni mailar oss på [email protected] om ni har några allergier eller andra matvanor vi bör känna till. Detta gäller som sagt endast KV08. För er andra är det anmälan som gäller!


PMC - Project Media and Communication

Dokumentärfilm - O'Spada

                 

Robert Karlsson, Daniel Jacobsson och Isabelle Hultén gick länge utan något projektarbete, men fick tillslut ett projekt som de kände att de kunde stå för och som de brinner för. De ska nu göra en dokumentärfilm från en releasefest för bandet O’Spada.

- Det är först och främst för bandets egen skull, men vår förhoppning är att filmen blir så pass bra att skivbolaget kan använda den i andra syften i framtiden. Vi kommer göra intervjuer med bandet och personer från skivbolaget några dagar innan, och sedan kommer vi filma på själva festen också.

Hur fick ni det här projektet?

- Genom vår klasskamrat Marina som gjorde sin praktik på skivbolaget och har hand om stora delar av eventet. Hon tipsade oss om projektet och vi nappade direkt.

Vad har ni för idéer om filmen?

- Vi vill ju göra den med både tempo och dramaturgi, och när bandet ser den om tio år ska de få en feel good-känsla och minnas precis hur bra det var. Vi har skickat lite idéer till bandet och ska ha ett möte med dem och skivbolaget när vi kommer till Stockholm.

Det tog ett tag innan ni fick ett projekt, hur var den tiden?

- Vi har väl aldrig varit speciellt oroliga, men klart det varit lite jobbigt att inte veta vad man ska göra. Men vi ser ju som sagt hellre att vi gör något som vi brinner för och kan stå för än att ta något vi redan innan kände att det inte skulle bli bra.


Tidningsbilaga - King

                  

Johanna Borgström, Anna Lennström, Mindy Frennesson och Sophie Stoltz ska under sitt projektarbete producera en bilaga åt modemagasinet King med tillhörande layout-förslag. Än så länge råder mycket hemlighetsmakeri runt projektet och gruppen kan inte avslöja innehållet i bilagan.

Vad kan ni avslöja om projektet just nu?

- Troligtvis kommer bilagan komma ut till hösten och den kommer innehålla runt 100 mindre artiklar som vi ska producera. Vi ska också lägga fram ett layout-förslag för tidningen. De direktiv vi fått från King är hur många artiklar det ska vara i bilagan, vilket format den ska följa och hur många sidor den ska innehålla. De styr ju hela vinkeln på bilagan, men vi får mycket frihet när det gäller att skriva artiklarna.

Hur kommer ni dela upp arbetet inom gruppen och vad tror ni att ni kan lära er?

- Johanna och Mindy som går medieproduktionsinriktingen kommer framförallt skriva texterna, medan Sophie och Anna, som går PR-inriktningen, jobbar med layout-förslaget. Men vi kommer arbeta mycket över inriktningsgränserna och hjälpa varandra.

- Framförallt kommer det bli en bra erfarenhet att arbeta i en grupp, och förhoppningsvis kan vi krama varandra även efter att projektarbetet är slut. Sen är det lärorikt att arbete under tidspress och planera långsiktigt. Ett stort mål är givetvis att få se bilagan i butik någon gång i framtiden.

Har ni några idéer inför utställningen i slutet av projektarbetet?

- Vi kommer lägga mycket krut på vår monter och vill ha den absolut snyggaste. Vi kommer bland annat ha ”feta” tävlingar med ”feta” priser för både killar och tjejer. Och vi kan ge en liten ledtråd redan nu till de killar som kommer på mässan – klä er snyggt, det kan löna sig!


Starta kundklubb - Peraxel

                    

Kristin Axelsson och Carolina Håkansson ska under sitt projektarbete hjälpa klädbutiken Peraxel från Ulricehamn att stärka sitt varumärke.

Hur ska ni göra det?

- Vi ska bland annat starta en kundklubb åt butiken så att kunderna kan känna sig mer unika och utvalda. De ska också kunna få erbjudanden från klubben via sms då vi tycker det är en bra kanal. Sen ska vi också se över hemsidan och fräscha upp den lite. Butiken har en ganska snäv målgrupp och vill stå för kvalitet.

Vad ska ni uppnå för att bli nöjda?

- Vi vill arrangera en lyckad kundklubbskväll och se att uppdragsgivaren fortsätter det arbete vi startat. Sen hoppas vi att hemsidan blir lite snyggare än innan. Just nu har de bara en hemsida för att man, enligt dem själva, ”måste ha en”. När vi är klara hoppas vi att de har bättre koll på varför de egentligen ska ha en hemsida.

Vad kan ni lära er av projektet?

- Vi går ju båda organisationskommunikations-inriktningen, så de ska bli kul att prova på mer av PR-biten med lite marknadskommunikation. Sen är det ju en erfarenhet bara att prova på att driva ett projekt.


Plattform för sociala medier - Riksidrottsmuseet

                    

Att museer använder sig av sociala medier som exempelvis facebook hör inte till vanligheterna, men det är precis det som Daniel Karlsson och Rebecka Siwerz ska arbeta med under sitt projektarbete med Riksidrottsmuseet som arbetsgivare.

Vad är det ni ska göra?

- Vi ska bygga en plattform för hur museet kan använda sig av sociala medier. De har ingenting sådant just nu så vi ska ge dem lite strategier för hur de kan arbeta med det. Vi planerar exempelvis att starta en blogg och en facebook-sida för museet. Möjligtvis kan det också bli en youtube-sida där de kan lägga upp filmklipp. Vi har redan nu haft en workshop med de anställda om just sociala medier.

Vad tror ni att ni kan lära er av projektet?

- Att starta något helt nytt i ett redan etablerat företag ska bli väldigt intressant och roligt. Sen ska det också bli spännande att se hur sociala medier fungerar just i såna här sammanhang.

Vad vill ni uppnå för att vara nöjda när projektarbetet är över?

- Vilja och kunskapen hos de anställda att föra arbetet med sociala medier vidare när vi slutar. Och de ska inte göra det för att de måste, utan för att de vill och känner att de vinner något på det. Det är egentligen viktigare för oss att de blir nöjda än att vi får bästa betyg på kursen, vi ser verkligen det här som en erfarenhet.


Ny studentwebb - Informationsavdelningen HLK

                  

Emma Ahlberg gör sitt projektarbete för informationsavdelning på HLK och ska ge förslag på hur skolans studentwebb kan förändras genom att göra intervjuer med studenter. Hon är en av några få MKV:are som valt att göra sitt projektarbete ensam.

Varför gör du ditt arbete ensam?

- Min arbetsgivare tyckte att projektet var för litet för att fler än en skulle göra det. Men jag tror jag kommer lära mig mycket av att arbeta ensam, och det ska bli intressant att prova på hur det är att arbeta för en riktig organisation som vill ha en produkt.

Hur fick du ditt projektarbete?

- Jag gjorde min praktik för informationsavdelningen på HLK och det var genom dem jag fick det här projektet. De ville förnya sin webbsida och vill därför veta vad studenterna tycker. Det är ju de som är målgruppen för hemsidan.

Vad finns det för fördelar respektive nackdelar med att arbeta ensam?

- Fördelarna är ju att jag kan bestämma allting själv. Det jag säger är lag. När det gäller nackdelar är det ju framförallt att man inte har någon att bolla idéer med och så blir det givetvis lite långtråkigt. Sen kunde jag ju inte ha någon ordentlig kick off heller, haha.


Studentkårens Dag - Jönköpings Studentkår

                      

Jönköpings studentkår vill att studenterna ska ha mer koll på varför de betalar kåravgift och utlyste därför ett projektarbete för MKV-studenterna. Detta var något Robert Hellerstedt, Christofer Ahlberg, Jenny Johansson och Hiba Fawaz nappade på och kommer nu anordna ett event som fått arbetsnamnet ”Studentkårens Dag”.

Vad är det ni ska göra?

- Vi ska anordna ett event på campus i början september där studentkåren får chansen att informera och förklara varför studenterna betalar kåravgift. Än så länge är det inte helt klart hur det kommer se ut då det inte är bestämt än hur det blir med kårobligatoriet för Högskolan i Jönköping. Tas det bort ska studentkåren förklara varför studenterna borde betala, och behålls det så ska de berätta VAD det är de betalar för. Det kommer också vara en del aktiviteter för att få dit studenterna som vi än så länge håller hemliga, men som kommer bli spektakulära.

Vad tror ni att ni kan lära er av projektet?

- Att organisera och planera ett event blir ju en erfarenhet, sen ska det blir roligt att få prova på att omsätta våra teoretiska kunskaper i praktiken.

Vad vill ni ha uppnått för att vara nöjda när projektet är slut?

- Rent resultatmässigt vill vi ju att studenterna på högskolan vet varför de betalar kåravgiften. Skolan har just nu 7000 campusstudenter och väldigt få av dem vet egentligen vart pengarna går. Kan vi öka den kunskapen med det här eventet är vi väldigt nöjda.


Kommunikationsdag - INFO

                  

Teodor Abréu, Sanna Skog, Tove Böris, Therese Öberg och Emma Hedö vill ge MKV-eleverna chansen att träffa branschfolk för att knyta framtida kontakter, och därför har de valt att ordna en kommunikationsdag som sitt projektarbete. Dagen äger rum i slutet av september och har fått namnet Com.Through. Uppdragsgivare är INFO-sektionen på Högskolan för lärande och kommunikation.

Vad är det ni ska göra mer konkret?

- Vi kommer att bjuda in företag och folk inom de branscher som rör MKV-studenter. Under den här dagen kommer vi också ha CV-granskning, lite tilltugg och förhoppningsvis någon gästföreläsare. Under våra år på skolan har vi förstått vikten av att träffa representanter från branschen och tanken är att det här ska bli ett återkommande event, det gynnar ju både företagen och studenterna.

- På IHH har dom en liknande dag som kallas ”Next Step”, våran dag skulle man faktiskt kunna kalla lite av ett first step för studenterna på MKV.

Vad blir största utmaningen med projektet?

- Det blir nog att få hit studenterna och att få dem att inse vilken chans det här är. Det kommer finnas något för alla årskurser inom MKV under den här dagen. De som går första året får chans att se vilken inriktning som intresserar dem mest, tvåorna får chans att hitta en praktikplats och treorna kan knyta kontakter som leder till framtida jobb.

Vad kan ni lära er av det här projektet?

- Att driva ett projekt och att anordna ett event kommer bli en stor erfarenhet. Vi kommer också lära oss mycket av att jaga sponsorer och göra eventet attraktivt både för studenter och företagen genom att marknadsföra det på ett effektivt sätt.


Varumärkesarbete - Skövde Ryttarförening

                

Att stärka ett varumärke som fått dålig image är Josefine Ahrling, Åsa Thorslund, Cecilia Renström och Louise Holck-Clausens mål när de nu i vår ska göra projektarbete med Skövdes Ryttarförening som uppdragsgivare.

Vad är det ni ska göra?

- Vi ska ta fram informationsmaterial och en grafisk profil åt föreningen som fått lite dålig uppmärksamhet senaste tiden på grund av yttre omständigheter. Så vårat projekt blir att profilera och förbättra klubbens rykte samt öka ”vi”-känslan inom densamma.

Vad har ni för mål har ni för projektarbetet?

- Vi har ju aldrig gjort det här på riktigt så det blir verkligen en utmaning. Men det ska bli väldigt kul. Det roligaste skulle ju vara om klubben verkligen ville använda sig av vårt material när vi är klara. Då skulle vi vara otroligt nöjda. Sen vill vi också göra en snygg monter till utställningen i juni.

Och vad kan ni lära er av allting då?

-          När det gäller erfarenheter tror vi det är bra att lära sig samarbeta som en grupp och även över ålderskillnaderna som vi har i gruppen. Men vi får absolut inte glömma att ha kul under tiden heller, allt ska inte vara slit.


Välgörenhetsgala

               

Shahab Dehgani, Kristina Hallberg och Erivan Ali Rostam ska under sitt projektarbete anordna en välgörenhetsgala för behövande barn. Gruppen har ingen uppdragsgivare men kommer arbeta med Rädda Barnen som samarbetspartner och de vill ha representanter från organisationen på plats under själva galan.

Hur kom ni på den här idén?

- Det var jag som kom på idén nu när vi kom tillbaka från praktiken. Eftersom vi inte kommit på något projektarbete och det var kort om tid så blev det lite av en sista minuten-idé. Jag tänkte att det vore kul att göra någonting bra samtidigt som vi förhoppningsvis lär oss någonting av det. Vi kommer ha lite tilltugg, försöka få dit något band och kanske någon annan form av uppträdande, säger Erivan.

Vilka är det ni vill ska komma på tillställningen?

- Framförallt är det företag, men även privatpersoner kommer att bjudas in. Vi kommer skicka ut inbjudningar och dela ut broschyrer. Men vi kommer också att använda oss av telefonen, då vi tycker det är det bästa sättet att skapa kontakt. Hittills har folk mestadels varit väldigt positiva.

Vad tror ni att ni kan få ut av projektarbetet?

- Det är ju först och främst att arbeta i projektform och skapa ett event. Sen hoppas vi ju att vi kan knyta mycket kontakter och lära oss att arbeta med en snäv budget.


RSS 2.0