Attitydförändringskampanj - Jönköping City

              

Hur får man invånarna i Jönköping att kasta skräpet på rätt ställe i staden? Det är det som projektgruppen som består av Emma Svensson, Albin Silverberg, Dan Axelsson och Mattias Andersson ska klura ut under sitt projektarbete för cityutvecklingsföretaget Jönköping City. Gruppen ska göra en attitydförändringskampanj som får Jönköpingsborna att hålla sin stad ren.

Vad tror ni att ni kan lära er av projektet?

- Förhoppningsvis hur man når ut till folk på ett lite nytt sätt. Att göra attitydförändringskampanjer är oftast väldigt svåra därför att man som sagt ska ändra många personers attityd till något. Så det tror vi kommer vara en nyttig erfarenhet och en bra utmaning. Sen hoppas vi att vi kan knyta mycket kontakter inför framtiden.

Hur fick ni det här projektet?

- Först bildade vi själva gruppen, och sen började vi leta efter ett projekt. Emma gjorde sin praktik på Jönköping City så när vi fick ett förslag av dem på ett projekt lät det väldigt intressant. Företaget har en kampanjdag mot nedskräpning inom kort, och vi ska göra ett fortsättningsarbete på den kampanjen så att arbetet inte bara dör ut när dagen är över.

- De är väldigt entusiastiska på Jönköping City och har gett oss ganska mycket frihet samtidigt som vi får använde dem som bollplank precis när vi vill.


Marknadsundersökning - Ny reklam

             

Agnes Sellgren, Linus Djurstedt och Isabelle Diegelmann kommer under våren vara på resande fot för att göra sitt projektarbete för marknads- och kommunikationsbyrån Ny Reklam från Jönköping. Det är framförallt norden  men också norra Europa som kommer få finbesök av en trio MKV:are. PMC satte sig ner för en liten pratstund med Linus och Agnes.

Vad är det egentligen ni ska göra?

- Vi ska göra en marknadsundersökning åt en av Ny Reklams kunder som har marknad i stora delar av världen. Vi ska se hur kunderna ställer sig till en av företagets produkter och vad man kan göra för att öka intresset för den. Vi ska vara i 2-3 butiker där produkten säljs varje dag och göra enkätundersökningar med kunder.

Vad tror ni att ni kommer lära och få ut av projektet?

- Förhoppningsvis kan vi utveckla en kompetens inom ett område där vi bara har teoretiska kunskaper sen tidigare. Sen hoppas vi att vi kan bygga kontakter inför framtiden och så vill vi att Ny Reklam blir så pass nöjda att de vill arbeta med oss fler gånger i framtiden. Sen ska vi givetvis ha otroligt roligt också.

Hur fick ni det här projektarbetet?

- Vi började spåna redan i december över vad vi ville få ut av projektet så vi satte samman ett CV för hela gruppens egenskaper som vi sedan skickade ut till en mängd företag. Vi fick ganska många svar, men det som passade oss bäst var Ny Reklam som gav oss ett projektarbete som verkligen lockade oss.


Brandingfilm - JIBS

                

Mattias Trygged och Alexander Wahlström fick sitt projektarbete via sin praktikplats som de var på under hela våren, nämligen marknadsenheten på Jönköping International Business School. Deras projekt går ut på att de ska göra en brandingfilm för rekrytering av ny personal på skolan. Man ska alltså kunna se i filmen hur det är att vara anställd på JIBS och vilka värdegrunder skolan jobbar efter.

Vad hoppas ni att ni får ut av projektarbetet?

- Under vår praktik gjorde vi flera stycken filmer  för skolan som var väldigt seriösa och informerande. Den här filmen hoppas vi kunna göra lite mer lättsam och rolig, men samtidigt informativ. Huvudmålet är ju att skolan verkligen vill använda filmen i framtiden, säger Mattias och Alexander.

Vad har ni fått för direktiv från uppdragsgivaren JIBS?

- Vi har inte fått så mycket direktiv än så länge utan har ganska fria händer och får komma med egna idéer. Sen ska vi ha möte med dem framöver för att utvärdera de idéer som vi har och höra deras åsikter.


Project Media and Communication




David Lindkvist, Emil Lundberg, Josefine Enehall, Alexandra Wahlgren och Ellen Norman heter vi som ska anordna PMC 2010. För er som inte vet står PMC för Project Media and Communication och pågår under två dagar då MKV-tvåorna får chansen att redovisa sina projektarbeten för klasskamrater, personal och framförallt branschfolk. Den 2 juni är det projektpresentationer i klassrum i form av muntliga redovisningar, och den 3 juni är det utställning där varje grupp får chansen att ställa ut sina projekt för allmän beskådan.

PMC 2009 anordnades av Michael Carlsson, Farah Abadi och Viktos Jacobs och var ett mycket uppskattat arrangemang. Då gruppen har hela fem stycken gruppmedlemmar detta år siktar vi på att göra PMC ännu större och uppmärksammat, och få varumärket att växa sig ännu starkare. Det finns också stora fördelar med att alla inriktningar finns representerade i gruppen då Josefine, David och Alexandra går PR-inriktningen, Ellen går ORKO och Emil går MEDI.

- Vårt mål är ju att göra ett så bra evenemang som möjligt för våra klasskompisar. Det går lite hand i hand det där, gör vi ett bra jobb så ger vi stora möjligheter till de andra grupperna, och utställningen är ju helt för dem och en stor chans att synas, säger Josefine Enehall som är vice projektledare i PMC.

Vill ni komma och hälsa på oss i PMC-gruppen är det bara att traska tre våningar upp (eller åka hiss om ni är lata) till Hb 337 och knacka på dörren till vårat kontor. That’s where the magic happens som man säger!

 


RSS 2.0